هیئت علمدار سایت مذهبی فرهنگی هیئت علمدار و عشاق الرقیه شهرستان درگز

عاشورای مهدوی

با بررسى «ادعیه و زیارات‏» مربوط به سید الشهدا (علیه السلام) و امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به ارتباط وثیق و تنگاتنگ میان این دو نور پاک پى مى‏بریم; چنان‌‌که در دعاى هر یک، باید جملاتى را زیر لب زمزمه نمود که یاد دیگرى را در دل زنده مى‏کند.

در این قسمت، نمونه هایى چند از این حقیقت اشاره مى‏شود:

1.      زیارت عاشورا و یاد حضرت مهدى (عج)

«زیارت عاشورا»، که از سوى امام محمد باقر (علیه السلام)، به شیعیان و شیفتگان تعلیم داده شده است مضامین والایى دارد.در یکى از قسمت‏هاى زیارت چنین آمده است:

«ان یرزقنى طلب ثارک مع امام منصور من اهل بیت محمد (صلى الله علیه و آله): همانا از خداوند مى‏خواهم خون خواهى تو را در کنار امام یارى شده از خاندان پیامبر (صلى الله علیه و آله) روزیم گرداند»

زائر در این فقره، مشارکت در خون‏خواهى امام حسین (علیه السلام) به وسیله امام زمان (علیه السلام) را طلب مى‏کند، چرا که مقصود از امام منصور، دوازدهمین پیشواى شیعیان حضرت ولى عصر (عج الله تعالی فرجه الشریف) مى‏باشد و علت این که او را منصور نامیده‏اند، این است که ایشان در طلب خون جدشان یارى مى‏شوند.

امام محمد باقر (علیه السلام) در شرح آیه شریفه «و من قتل مظلوما» فرمودند: «سمى المهدى المنصور کما سمى احمد محمدا و کما سمى عیسى المسیح; مهدى [عج الله تعالی فرجه الشریف]، منصور نامیده شد، همان طورى که احمد، به محمد (صلى الله علیه و آله) و عیسى به مسیح (علیه السلام) نامیده شد.»(1) محمد بن مسلم مى‏گوید: شنیدم اباجعفر فرمود: «قائم ما منصور به رعب و مۆید به نصر است..» . (2)

2.      روز عاشورا و یاد حضرت مهدى (عج)

 جلوه‏اى دیگر از ارتباط دو فرزند زهرا علیها السلام، روز عاشورا است، که دل عزاداران باید به عشق ولى‏عصر بتپد و ذکر قیام اباعبدالله، با یاد امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف)، توام باشد. صالح بن عقبه از پدرش نقل مى‏کند:

امام محمد باقر (علیه السلام) فرمود: «هر کس حسین بن على علیهم السلام را در روز دهم محرم زیارت کند تا آن که نزد قبر آن حضرت گریان شود، خداوند - تبارک و تعالى - ثواب دو هزار حج و دو هزار عمره و دو هزار جهاد به او عطا کند که ثواب آن‏ها، مثل ثواب کسى است که درخدمت رسول خدا صلى الله علیه و آله و ائمه طاهرین علیه السلام حج و عمره و جهاد کرده باشد.

امام محمد باقر (علیه السلام) در شرح آیه شریفه «و من قتل مظلوما» فرمودند: «سمى المهدى المنصور کما سمى احمد محمدا و کما سمى عیسى المسیح; مهدى [عج الله تعالی فرجه الشریف]، منصور نامیده شد، همان طورى که احمد، به محمد (صلى الله علیه و آله) و عیسى به مسیح (علیه السلام) نامیده شد»

راوى مى‏گوید: عرض کردم: فدایت‏شوم، کسى که در شهرهاى دور باشد و ممکن نباشد که در مثل این روز به سوى قبر آن حضرت رود، آیا براى او ثوابى است؟ امام علیه السلام فرمود: هرگاه چنین باشد به سوى صحرا یا بربلندى بام خانه خود رود و به سوى حضرت اشاره کند و سلام دهد و در نفرین بر قاتلان وى جدیت نماید و بعد از آن دو رکعت نماز بخواند. این کار را در اوایل روز انجام دهد و خود بر امام حسین علیه السلام بگرید و کسانى را که در خانه‏اش هستند، نیز به گریه بر آن حضرت وا دارد. و یکدیگر را به این که در شهادت امام حسین علیه السلام مصیبت زده شده‏اند، تعزیت گویند. و هرگاه چنین کنند، همه آن ثواب ها را براى آنان ضامنم.

گفتم: یکدیگر را چگونه تعزیت‏بگویند؟ حضرت فرمودند بگویند: «اعظم الله اجورنا بمصابنا بالحسین علیه السلام و جعلنا و ایاکم من الطالبین بثاره مع ولیه الامام المهدى من آل محمد علیهم السلام; خداوند اجر ما و شما را در مصیبت‏حسین علیه السلام بزرگ گرداند و ما و شما را از کسانى قرار دهد که به همراه ولى امام حسین، امام مهدى (عج الله تعالی فرجه الشریف) از آل محمد علیهم السلام طلب خون آن حضرت کرده و به خون‏خواهى او برخیزیم‏.» (3)

3.      شعار سپاه حضرت مهدى (عج)

در شعارهاى لشکر آن حضرت - که برگرفته از شعور عمیق آنان است - به روشنى مى‏توان یاد و خاطره امام حسین (علیه السلام) را مشاهده کرد.

راوى مى‏گوید:عرض کردم: فدایت‏شوم،کسى که در شهرهاى دور باشد و ممکن نباشد که در مثل این روز به سوى قبر آن حضرت رود،آیا براى او ثوابى است؟امام علیه السلام فرمود:هرگاه چنین باشد به سوى صحرا یا بربلندى بام خانه خود رود و به سوى حضرت اشاره کند و سلام دهد و در نفرین بر قاتلان وى جدیت نماید و بعد از آن دو رکعت نماز بخواند.این کار را در اوایل روز انجام دهد و خود بر امام حسین علیه السلام بگرید و کسانى را که در خانه‏اش هستند،نیز به گریه بر آن حضرت وا دارد.و یکدیگر را به این که در شهادت امام حسین علیه السلام مصیبت زده شده‏اند تعزیت گویند.و هرگاه چنین کنند،همه آن ثواب ها را براى آنان ضامنم

در یکى از «زیارات جامعه‏» در قسمت‏سلام به حضرت مهدى (عج الله تعالی فرجه الشریف) آمده است: «السلام على الامام الغائب عن الابصار و الحاضر فى الامصار و الغائب عن العیون و الحاضر فى الافکار، بقیة الاخیار، وارث ذى الفقار، الذى یظهر فى بیت الله الحرام ذى الاستار و ینادى بشعار یا لثارات الحسین، انا الطالب بالاوتار، انا قاصم کل جبار: (4) سلام و درود بر امامى که از دیده‏ها پنهان است و در شهرها حاضر; آن که از دیده‏ها، نهان است و در دلها حاضر; باقى مانده اخیار و خوبان; و وارث شمشیر ذوالفقار; آن بزرگوارى که در بیت الله الحرام - که داراى پرده‏ها است - ظاهر مى‏شود و به شعار «یا لثارات الحسین‏» ندا مى‏کند و مى‏فرماید: منم مطالبه کننده خون هاى به ناحق ریخته; منم شکننده هر ستمگر جفا پیشه.»

و یاران حضرت مهدى (عج الله تعالی فرجه الشریف) نیز به پیروى از امامشان، شعار یا لثارات الحسین سر مى‏دهند.

امام صادق (علیه السلام) مى‏فرماید: «شعار یاران حضرت مهدى یا لثارات الحسین (اى خونخواهان حسین علیه السلام) است‏.»(5)

‌و ما هم در انتظار لحظه‌های سبزی به سر می‌بریم که شمشیر انتقام حضرت، به خونخواهی پهلوی شکسته حضرت فاطمه (سلام الله علیها) خانه نشینی امام علی (علیه السّلام)، و مظلومانه رفتن امام حسین (علیه السّلام) قیام کند، و همه کسانی که را که کهکشان غم را نثار خاندان پیامبر (صلّی الله علیه و آله) کردند، به کیفر کارهایشان برساند. اللّهم صلّ علی محمّدٍ و آل محمّد و عجّل فی فرج مولانا صاحب الزّمان.

 

 پی نوشت:

1.       بحار الانوار، ج 51، ص 28.

2.       همان، ج 52، ص 191.

3.       مصباح المتهجد، شیخ طوسی، المحرم و شرح زیارة الحسین(علیه السلام)، ص 713 و 714؛ مفاتیح الجنان، زیارت عاشورا.

4.       النجم الثاقب، ص 469.

5.       مستدرک الوسائل ج 11، ص 14.

نظرات (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

آخرین نظرات

درباره سايت

ما برآنیم که این ذکر جهانی شود
"اللهم عجل لولیک الفرج"
**************************
Our goal is to become the global listed
God reappearance of imam Mahdi close now
**************************
هدفنا هو أن تصبح عالمیة المدرجة
اللهم عجل لولیک الفرج
**************************
המטרה שלנו היא להפוך לגלובלית מפורט
לורד אימאם המהדי ייסגר עכשיו
**************************
Nuestro objetivo es convertirnos en el listado mundial
Señor Imam Mahdi se cerrará ahora
**************************
我们认为,世界将神提伊玛目马赫迪接近现在再现
**************************
شماره پیامک:
50001333985421
*************************
شماره حساب هیات (بانک ملت):
4320608416
شماره کارت عابر بانک هیئت (بانک انصار ):
6273811074820660
************************
ایمیل هیئت علمدار درگز:
alamdardargaz@mail.com
alamdardargaz@Gmail.com

بایگانی

موضوعات

نويسندگان