هیئت علمدار سایت مذهبی فرهنگی هیئت علمدار و عشاق الرقیه شهرستان درگز

ارکان حکومت مهدوی

با بررسى اجمالى روایاتى که شیعه و اهل سنت در زمینه بشارت به ظهور مهدى (ع) نقل کرده ‏اند، روشن مى‏شود که در این روایات آنچه بیش از هر چیز دیگر مورد توجه قرار گرفته برپا داشتن قسط و عدل و نابود کردن ظلم و جور از سوى آن حضرت است . براساس بررسى مؤلف کتاب منتخب ‏الاثر در منابع و مصادر شیعه و اهل سنت نزدیک به 130 حدیث، دلالت‏ بر این دارد که امام مهدى (ع) زمین را پس از آنکه از ظلم و ستم پر شده است، از عدل و داد آکنده مى‏ سازد .

(1) که از آن جمله مى ‏توان به این روایات اشاره کرد: 

پیامبر گرامى اسلام (ص) مى‏ فرمایند: 

شما را به مهدى بشارت مى‏دهم . او در زمانى که مردم گرفتار اختلاف، درگیرى و آشوب‏ ها هستند، در امت من برانگیخته مى ‏شود و جهان را از عدالت و برابرى پر مى‏ سازد، همچنان که از ظلم و ستم پر شده بود . (2) 

از امام محمدباقر (ع) نیز نقل شده است که: 

پدرم از پدرش و او از پدرانش براى من نقل کردند که رسول خدا(ص)، که درود و سلام خدا بر او باد، فرمودند: امامان پس از من دوازده نفرند به تعداد نقباى بنى ‏اسرائیل، نه نفر از آنها از نسل حسین(ع)، که بر او درود باد، هستند و نهمین آنها قائم ایشان است . او در آخرالزمان به پا مى‏خیزد و زمین را از عدل پر مى‏ سازد; بعد از آنکه از ستم و بى عدالتى پر شده بود . (3) 

توجه خاص روایات به موضوع عدالت گسترى امام مهدى (ع) و فراوانى روایاتى که در این زمینه وارد شده ‏اند همه بر نقش محورى این موضوع در قیام و انقلاب جهانى آن حضرت و جایگاه خاص آن در حکومت مهدوى دلالت دارند . از این رو لازم است در پژوهش ‏ها و بررسى ‏هایى که در زمینه انقلاب و حکومت امام مهدى (ع) صورت مى ‏گیرد به این موضوع بیش از پیش توجه شود و ابعاد مختلف عدالت‏ گسترى و ظلم ‏ستیزى آن حضرت تبیین گردد . 

عدالت مهدوى را از دو زاویه مى‏توان مورد بررسى قرار داد; یکى از نظر ارکان و پایه‏ هاى این عدالت و دیگرى از نظر گستره و عمق این عدالت . اگر چه بحث جامع و کامل از هر یک از زوایاى یاد شده مجال وسیعى مى‏ طلبد، اما در این مقال تلاش خواهیم کرد که در حد توان خود، به اجمال، هر یک از این دو جنبه را مورد بررسى قرار دهیم 

1 - ارکان و پایه‏ هاى عدالت مهدوى 

برپایى عدالت در هر جامعه ‏اى نیازمند ارکان و پایه‏ هاى متعددى است و نبود هر یک از این ارکان موجب ناپایدارى عدالت در آن جامعه مى‏شود . مهمترین ارکان عدالت عبارتند از: 

1 . حاکم عادل; 

2 . کارگزاران عادل; 

3 . قوانین عادلانه; 

4 . نظام عادلانه . 

1 - 1 . حاکم عادل 

بدون شک آنگاه مى‏توان از جامعه و حکومتى انتظار حرکت‏به سوى عدالت داشت که امام و حاکم آن جامعه خود در مسیر عدالت‏ باشد و در زندگى فردى و اجتماعى عدالت را پیشه خود سازد . از این روست که مى‏ بینیم در نظام حکومتى که شیعه ترسیم مى‏کند وجود امام عادل از مهمترین شرایط است و بدون وجود این امام، حکومت از مشروعیت ‏برخوردار نیست . 

از نظر شیعه برقرارى نظام حکومتى که همه روابط حاکم بر آن مبتنى بر عدالت کامل باشد جز به دست آخرین امام معصوم و خاتم حجت‏ هاى الهى، حضرت مهدى (ع) امکان‏پذیر نیست و از همین روست که در روایات از دولت آن حضرت به عنوان آخرین دولت ‏یاد شده; یعنى دولتى که پس از پشت‏ سر گذاشتن همه تجربه‏ هاى بشرى و نومیدى از همه الگوهاى حکومتى خود ساخته مستقر مى‏ شود . 

امام باقر (ع) در این زمینه مى‏فرمایند: 

دولت ما آخرین دولت‏ هاست . هیچ خاندان صاحب دولتى نمى‏ ماند مگر اینکه پیش از [دولت] ما به حاکمیت مى‏رسند تا زمانى که سیره [حکومتى] ما را مى‏بینند نگویند: «اگر ما هم به حاکمیت مى ‏رسیدیم به همین گونه رفتار مى‏کردیم‏» و این سخن خداوند، صاحب عزت و جلال است که: «سرانجام نیک از آن پرهیزگاران است‏» . (4) (5) 

البته این سخن به این معنا نیست که هرگونه تلاش براى برقرارى عدالت در دوران غیبت‏ بى‏ فایده است و یا اساسا نباید در این دوران حرکتى را براى استقرار نظام عادلانه; حتى در سطحى محدود انجام داد، بلکه معناى این سخن این است که تا پیش از ظهور امام مهدى (ع) هیچ حکومتى نمى‏ تواند ادعا کند که توان برقرارى نظام عادلانه کامل را دارد . 

چنانکه امام راحل قدس سره فرمود: 

البته این پر کردن دنیا را از عدالت، این را ما نمى‏ توانیم بکنیم، اگر مى ‏توانستیم مى‏ کردیم . اما، چون نمى‏ توانیم بکنیم ایشان باید بیایند . . . اما ما باید فراهم کنیم کار را، فراهم کردن اسباب این است که کار را نزدیک بکنیم، کار را همچو بکنیم که مهیا بشود عالم براى آمدن حضرت (ع) . (6) 

بنابر آنچه گفته شد نخستین شرط برقرارى یک نظام عادلانه کامل وجود امام معصوم عادل است . 

پیشوا و رهبر مسلمانان باید در بالاترین مرتبه تقوا و پرهیزکارى و از هرگونه شائبه ظلم و ستم به دور باشد . 

چنانکه امام على (ع) مى‏فرماید: 

. . . خداوند بر پیشوایان دادگر واجب فرموده که خود را در معیشت ‏با مردم تنگدست‏ برابر دارند تا بینوا را رنج ‏بی نوایى به ستوه نیاورد . (7) 

امام مهدى (ع) به عنوان رهبر معصومى که تحقق بخش عدالت در سراسر جهان خواهد بود، خود در بالاترین درجه عدالت قرار دارد و روش و منش او کاملا بر عدالت منطبق است . توجه به مفاد بیعتى که امام در آغاز قیام خود از یارانش مى‏ گیرد ما را به عمق سیره و روش مبتنى بر عدالت آن حضرت رهنمون مى ‏سازد: 

. . . با او بیعت مى‏کنند که هرگز: دزدى نکنند; زنا نکنند; مسلمانى را دشنام ندهند; خون کسى را به ناحق نریزند; به آبروى کسى لطمه نزنند; به خانه کسى هجوم نبرند; کسى را به ناحق نزنند; طلا، نقره، گندم و جو ذخیره نکنند; مال یتیم را نخورند; در مورد چیزى که یقین ندارند، گواهى ندهند; مسجدى را خراب نکنند; مشروب نخورند; حریر و خز نپوشند; در برابر سیم و زر سر فرود نیاورند; راه را بر کسى نبندند; راه را ناامن نکنند; گرد همجنس‏گرایى نگردند; خوراکى را از گندم و جو انبار نکنند; به کم قناعت کنند، طرفدار پاکى باشند; از پلیدى گریزان باشند; به نیکى فرمان دهند; از زشتى‏ها باز دارند; جامه ‏هاى خشن بپوشند; خاک را متکاى خود سازند; در راه خدا حق جهاد را ادا کنند و . . . او نیز در حق خود تعهد مى‏کند که: از راه آنها برود; جامه‏اى مثل آنها بپوشد; مرکبى همانند مرکب آنها سوار شود; آنچنانکه آنها مى‏ خواهند باشد; به کم راضى و قانع شود; زمین را به یارى خدا پر از عدالت کند آنچنان که پر از ستم شده است; خدا را آنچنانکه شایسته است بپرستد; براى خود دربان و نگهبان اختیار نکند و . . . (8) 

چنانکه ملاحظه مى‏شود امام مهدى (ع) در این پیمان‏ نامه نه تنها از یارانش مى‏خواهد که از هرگونه آلودگى و پلیدى به دور باشند، بلکه خود نیز متعهد مى‏شود از همه آنچه یارانش را از آنها منع کرده دورى گزیند و در زندگى خود همان راه و روشى را پیش گیرد که یارانش را بدان دعوت کرده است . 

علاوه بر پیمان‏ نامه یاد شده امام مهدى (ع) در نخستین سخنرانى خود پس از ظهور نکاتى را یادآور مى‏ شوند که آنها نیز به خوبى راه و روش مبتنى بر عدالت و پرهیزکارى آن حضرت را روشن مى‏سازد . متن این سخنرانى به نقل از امام باقر (ع) چنین است: 

مهدى هنگام نماز عشاء در مکه ظهور مى‏کند در حالى که پرچم رسول خدا، که درود خدا بر او و خاندانش باد، و پیراهن و شمشیر او را با خود دارد و داراى نشانه‏ ها و نور و بیان است . وقتى نماز عشاء را به جا آورد با صداى رسا و بلند خود مى‏فرمایند: اى مردم! خدا را به یاد شما مى‏آورم . شما اینک در پیشگاه خدا ایستاده ‏اید . او حجت‏خود را برگزید و پیامبران را برانگیخت و کتاب [آسمانى] فرو فرستاد و شما را امر کرد که چیزى را شریک او قرار ندهید و از او و فرستاده ‏اش اطاعت و فرمانبردارى کنید و زنده نگه دارید آنچه را که قرآن زنده کرده است و بمیرانید آنچه را که او میرانده است . هواداران راستى و هدایت و پشتیبان تقوى و پرهیزگارى باشید; زیرا نابودى و زوال دنیا نزدیک شده و اعلام وداع نموده است . و من شما را به خدا و رسولش و عمل به کتاب خدا و ترک باطل و احیاى سنت او دعوت مى‏کنم . سپس او، بدون قرار قبلى، به همراه سیصد و سیزده مرد، به شمار یاران بدر، که همچون ابر پاییزى پراکنده ‏اند و زاهدان شب و شیران روزند، ظهور مى‏کند و خداوند سرزمین حجاز را براى مهدى مى‏ گشاید و او هر کس از بنى‏هاشم را که در زندان به سر مى‏برد، آزاد مى‏سازد . آنگاه درفش‏هاى سیاه در کوفه فرود مى‏آید و گروهى را به جهت‏ بیعت‏ به سوى مهدى روانه مى‏سازند و آن حضرت لشکریان خود را به سراسر جهان گسیل داشته و ستم و ستم‏ پیشگان را از میان برمى‏ دارد و همه سرزمین ‏ها به دست او به راستى و درستکارى درمى‏ آیند . (9) 

در مورد سیره و روش زندگانى امام مهدى (ع) روایات فراوانى نقل شده که در اینجا به برخى از آنها اشاره مى‏کنیم:

امام صادق (ع) خطاب به یاران خود که نسبت‏ به ظهور قائم (ع) بى‏تابى مى‏ کردند، مى‏فرماید: 

چرا در مورد ظهور قائم این همه شتاب مى‏کنید؟ ! به خدا سوگند که او لباس خشن مى‏پوشد، طعام خشن (بى‏ خورشت) مى‏ خورد و . . . از سیره جدش رسول خدا(ص)، که درود و سلام خدا بر او باد، پیروى مى‏کند و زندگانى او مانند زندگى امیر مؤمنان، که بر او درود باد، است . (10) 

توجه به روایت زیر ما را در درک سیره شخصى امام مهدى (ع) به عنوان حاکم اسلامى یارى مى ‏کند . مفضل ‏بن عمر، یکى از یاران امام صادق (ع) چنین نقل مى‏کند: 

در خدمت ابوعبدالله [امام صادق] که بر او درود باد، مشغول طواف بودم . در همین هنگام امام نگاهى به من کرد و فرمود: چرا اینگونه اندوهگینى و چرا رنگت تغییر کرده است؟ گفتم: فدایت‏ شوم! بنى ‏عباس و حکومتشان را مى‏بینم و این مال و سلطنت و قدرتى که در دست آنهاست . اگر هم در دست‏ شما بود، ما هم با شما در آن سهیم بودیم . امام (ع) فرمود: اى مفضل! بدان، اگر قدرت در دست ما بود شب‏ ها به تدبیر امور و روزها به تلاش و کوشش مى ‏پرداختیم، جامه ‏اى خشن بر تن داشتیم و غذاى بى‏ خورشت مى ‏خوریم، درست مانند شیوه امیر مؤمنان، که بر او درود باد; زیرا اگر جز این عمل شود پاداش آن دوزخ خواهد بود . (11) 

1 - 2 . کارگزاران عادل 

یکى از موانع اساسى که در برقرارى عدالت در جامعه همواره فرا روى مصلحان اجتماعى قرار داشته، نبود مجریان و کارگزاران عادل است . وجود این مانع بسیارى از حرکت‏ هاى عدالت‏ خواهانه را با شکست مواجه و بسیارى از حکومت‏ هایى را در پى گسترش عدالت در جامعه بوده‏اند ناکام ساخته است . 

یکى از تفاوت‏ هاى اساسى حکومت امام مهدى (ع) با دیگر حکومت ‏هایى که در طول تاریخ داعیه برقرارى عدالت داشته ‏اند این است که پیش از اقدام براى تشکیل حکومت‏ به تعداد مورد نیاز افراد زبده و برگزیده ‏اى که در نهایت تقوا و پرهیزکارى هستند تربیت نموده و با برقرارى حکومت جهانى خود، آنها را به سراسر جهان گسیل مى‏دارد . 

در مورد ویژگى یاران قائم (ع) در روایاتى از امام صادق (ع) چنین مى‏خوانیم: 

. . . نشان سجده بر پیشانى آنها نقش بسته است . آنها شیران روز و زاهدان شب‏اند . دل‏ هایشان مانند پاره ‏هاى آهن [محکم و استوار] است و هر کدام از آنها توان چهل مرد را دارا هستند . (12) 

امام على (ع) نیز درباره ویژگى یاران آن حضرت مى‏ فرماید: 

خداوند تعالى مردمى را براى [یارى] او گرد مى‏آورد، همچنان که پاره ‏هاى ابر گرد آمده و به هم مى‏ پیوندند . خداوند دل‏هاى آنان را به هم نزدیک مى ‏کند . آنها از هیچ کس ترسان نمى‏شوند و از اینکه کسى بدانها بپیوندد شادمان نمى‏گردند . تعداد آنها همان تعداد اصحاب بدر است . هیچ کس از پیشینیان از آنها سبقت نمى‏گیرد و هیچکس از آیندگان به آنها نمى‏ رسد . (13) 

آرى، امام مهدى (ع) چنین مردمى را براى اداره حکومت‏خود برمى‏گزیند و هر یک از آنها را بر منطقه‏اى حاکم مى‏سازد . چنان که امام صادق (ع) مى‏فرماید: 

حضرت مهدى(عج) یارانش را در همه شهرها پراکنده مى‏سازد و به آنها دستور مى‏دهد که عدل و احسان را شیوه خود سازند و آنها را فرمانروایان کشورهاى جهان گرداند و به آنها فرمان مى‏دهد که شهرها را آباد سازند . (14) 

1 - 3 . قوانین عادلانه 

وجود قوانین عادلانه یکى از شرایط اساسى تحقق عدالت اجتماعى است و بدون وجود آن، حکمرانان عادل به تنهایى نخواهند توانست چنانکه باید و شاید عدالت را در جامعه حکم فرما سازند . بدون تردید کتاب الهى و سنت رسول خدا (ص) بیان کننده عادلانه‏ ترین قوانین هستند و در صورت حاکم شدن بى‏کم و کاست آنها جامعه طعم عدالت را خواهد چشید . چنانکه امام على (ع) در برخى از بیانات خود قرآن را آینه تمام عدالت معرفى کرده است . از جمله مى ‏فرماید: 

قرآن، معدن ایمان و چشمه ‏سار آن; چشمه‏ هاى علم و دریاهاى آن، باغ‏هاى عدل و آبگیرهاى آن است . (15) 

و در جاى دیگر در وصف قرآن مى‏ فرماید: 

آن فضل است و هزل نیست، آن گویا به طریقه عدل ‏و امر کننده به فضل است . (16) 

از این رو یکى اقدامات مهمى که امام مهدى (ع) براى تحقق عدالت اجتماعى انجام مى ‏دهند احیاى احکام کتاب و سنت رسول خداست، که در طول زمان به فراموشى سپرده شده و جز پوسته ‏اى از آنها باقى نمانده است . 

پیامبر گرامى اسلام (ص) در این زمینه مى ‏فرماید: 

دوازدهمین فرزندم از دیده‏ ها غایب شده و پنهان مى‏گردد، تا اینکه زمانى براى امت من فرا رسد که از اسلام جز نام و از قرآن جز نقشى باقى نمى‏ ماند، در این هنگام خداوند بزرگ مرتبه به او اجازه قیام مى‏ دهد و اسلام را با او آشکار و تجدید مى ‏کند . (17) 

امیر مؤمنان على (ع) در بیان بسیار زیبایى اقدام امام مهدى (ع) در زمینه حاکم کردن احکام قرآن بر هواجس و امیال نفسانى انسان‏ها را، به عنوان مقدمه برپایى عدالت، چنین توصیف مى‏کنند: 

هواهاى نفسانى را به متابعت هدایت الهى بازمى‏ گرداند، آن زمان که مردم هدایت الهى را به متابعت هواهاى نفسانى درآورده باشند . آراء و اندیشه‏ ها را تابع قرآن گرداند وقتى که قرآن را تابع آراء و اندیشه‏ هاى خود ساخته باشند . . . و او به شما نشان خواهد داد که دادگرى چگونه است و کتاب خدا و سنت را که متروک شده زنده گرداند . (18) 

به دلیل همین پیوند ناگسستنى احیاى احکام کتاب و سنت و برقرارى عدالت است که در دعاى عهد طلب مى‏کنیم:

خداوندا! او را پناهگاه بندگان ستمدیده ‏ات و یارى دهنده کسى که جز تو یاورى ندارد، قرار ده و به وسیله او احکام قرآن را که تعطیل گردیده برقرار ساز و او را برپا دارنده آنچه از نشانه‏ هاى دینت و سنت‏ هاى پیامبرت، که درود خدا بر او و خاندانش باد، وارد شده قرار ده . (19) 

4 - 1 . نظام عادلانه 

تحقق عدالت اجتماعى گذشته از همه شرایط بالا به امر دیگرى نیز نیازمند است و آن وجود یک نظام حکومتى مبتنى بر عدالت است . نظامى که جایگاه هرکس به درستى در آن تعیین شده باشد، همه مسئولان وظایف خود را به درستى بشناسند و بدان عمل کنند و بالاخره همه احساس کنند که بر کار آنها نظارت وجود دارد و در صورت خطا و لغزش از آنها بازخواست مى‏شود . 

در نظام‏ هاى بشرى بسیار دیده‏ایم که حتى با وجود حاکمان عادل و قوانین عادلانه چنانکه باید و شاید عدالت‏ بر جامعه حاکم نشده و ظلم و ستم در اشکال گوناگون بر مردم جارى شده است و این همه نبوده است مگر به یکى از دلایل زیر: 

1 . قرار نگرفتن درست اجزاى مختلف حکومت در جاى خود; 

2 . ناآشنایى کارگزاران با وظایف و مسئولیت ‏هایشان; 

3 . ضعف نظام بازرسى و نظارت . 

در حکومت امام مهدى (ع) نظام حکومتى به شیوه‏ اى شکل گرفته که امکان ظلم و بى‏ عدالتى به صفر مى‏رسد . در این حکومت، اولا چنان که گفته شد پارساترین و توانمندترین انسان‏ها به عنوان حکمرانان و کارگزاران برگزیده مى ‏شوند; ثانیا وظایف تک تک آنها بى‏ هیچ کم و کاست تعیین مى‏گردد و حتى به آنها گفته مى‏شود که در هنگام حیرت و سرگردانى چه کنند و ثالثا نظارت و بازرسى دقیق و سختگیرانه بر همه کارگزاران اعمال مى‏شود . 

امام صادق (ع) در مورد شیوه گزینش کارگزاران حکومتى در عصر ظهور و نحوه ابلاغ وظایف آنها مى ‏فرماید: 

هنگامى که قائم قیام کند، براى [اداره] هر یک از مناطق جهان فردى را برگزیده، ارسال مى‏دارد و به وى مى‏گوید: پیمان تو به دست توست و اگر با مطلبى مواجه شدى که آن را نفهمیدى و نحوه قضاوت در موردش را ندانستى به دست‏خود نگاه کن و به آنچه در آن است عمل نما . (20) 

در مورد قاطعیت و سخت‏گیرى امام مهدى (ع) نسبت‏ به کارگزاران و مجریان متخلف در روایتى از امام على (ع) چنین مى ‏خوانیم: 

[قائم ما] قاضیان زشتکار را کنار مى‏گذارد و دست‏ سازشکاران را از سرتان کوتاه مى‏کند و حکمرانان ستم پیشه را عزل مى‏نماید و زمین را از هر نادرست و خائنى پاک مى‏سازد، و به عدل رفتار مى‏کند . . . (21) 

در روایت دیگرى قاطعیت و سازش ناپذیرى امام عصر (ع) در برابر کارگزاران ناشایست چنین توصیف شده است: 

مهدى [ علیه ‏السلام] بخشنده است; او درباره کارگزاران و ماموران [دولت ‏خویش] بسیار سختگیر است و با ناتوانان و مستمندان بسیار دل رحم و مهربان . (22) 

________________________________________

1 . ر . ک: الصافى ‏الگلپایگانى، لطف ‏الله، منتخب الاثر فى‏ الامام الثانى عشر (ع)، ص‏478 . 

2 . ابن ‏حنبل، احمد، المسند، ج‏3، ص‏37 . 

3 . المجلسى، محمدباقر، بحارالانوار، ج‏36، ص‏351، ج‏228 . 

4 . سوره اعراف (7)، آیه 128 . 

5 . بحارالانوار، ج‏52، ص‏232، ح‏58; همچنین ر . ک: همان، ص‏339، ح‏83 . 

6 . صحیفه نور، ج‏20، ص‏199 - 198 . 

7 . نهج‏البلاغه، ترجمه محمد مهدى فولادوند، کلام 20، ص‏260 . 

8 . ابن‏طاووس، ابوالقاسم على‏بن‏موسى، الملاحم والفتن، ص‏49و122; به نقل از: منتخب‏الاثر، ص‏469 . 

9 . المروزى، ابوعبدالله نعیم‏بن حماد، الفتن (نسخه خطى)، ص‏95 به نقل از: معجم احادیث الامام المهدى (ع)، ج‏3، ص‏295، ح‏832 . 

10 . النعمانى، محمدبن ابراهیم، کتاب‏الغیبة، ص‏122 . بحارالانوارج‏52، ص‏354، ح‏115 . 

11 . بحارالانوار، همان، ص‏359، ح‏127 . 

12 . همان، ص‏386، ح‏202 . 

13 . الحاکم النیسابورى، ابو عبدالله محمد بن عبدالله، المستدرک على‏الصحیحین فى‏الحدیث، ج‏4، ص‏554 . 

14 . دخیل، على‏محمدعلى، الامام المهدى، ص‏271 . 

15 . نهج‏البلاغه، ترجمه محمدمهدى فولادوند، خطبه 198، ص‏252 . 

16 . خوانسارى، جمال‏الدین، شرح غررالحکم و دررالکلم، ج‏60، ص‏207، ح‏1005 . 

17 . القندوزى سلیمان بن ابراهیم، ینابیع المودة، ص‏440 . 

18 . نهج‏البلاغه، خطبه 138، ص‏173 - 174; بحارالانوار، ج‏51، ص‏120، ح‏25 . 

19 . بحارالانوار، ج‏102، ص‏111; قمى، شیخ عباس، مفاتیح‏الجنان، دعاى عهد . 

20 . کتاب الغیبة، ص‏172; بحارالانوار، ج‏52، ص‏365، ح‏144 . 

21 . بحارالانوار، ج‏51، ص‏120، ح‏23 . 

22 . العسکرى، نجم ‏الدین جعفربن محمد، المهدى الموعود المنتظر عند علماء اهل السنة و الامامیة، ج‏1، ص‏270

نظرات (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

آخرین نظرات

درباره سايت

ما برآنیم که این ذکر جهانی شود
"اللهم عجل لولیک الفرج"
**************************
Our goal is to become the global listed
God reappearance of imam Mahdi close now
**************************
هدفنا هو أن تصبح عالمیة المدرجة
اللهم عجل لولیک الفرج
**************************
המטרה שלנו היא להפוך לגלובלית מפורט
לורד אימאם המהדי ייסגר עכשיו
**************************
Nuestro objetivo es convertirnos en el listado mundial
Señor Imam Mahdi se cerrará ahora
**************************
我们认为,世界将神提伊玛目马赫迪接近现在再现
**************************
شماره پیامک:
50001333985421
*************************
شماره حساب هیات (بانک ملت):
4320608416
شماره کارت عابر بانک هیئت (بانک انصار ):
6273811074820660
************************
ایمیل هیئت علمدار درگز:
alamdardargaz@mail.com
alamdardargaz@Gmail.com

بایگانی

موضوعات

نويسندگان