هیئت علمدار سایت مذهبی فرهنگی هیئت علمدار و عشاق الرقیه شهرستان درگز

چگونه امام زمان به شهادت میرسد مگر هنوز ظلم پابرجاست

در زمان حکومت عدل جهانی امام زمان«علیه السلام» نظر به اینکه بینش و آگاهی انسانها کامل می‏شود گرایش به کفر و نفاق و انحراف از مسیر حق و عدالت و ایمان کاهش می‏ یابد ولی این منافات، با آزادی و اختیار آنان ندارد و چنانکه محیط فاسد و انحرافی در گرایشهای انحرافی انسانها مؤثر است محیط صالح و شایسته و بالا رفتن سطح شناخت و آگاهی در رشد و هدایت آنان تأثیر به سزائی دارد،ولی با این حال بعد از ظهور حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه، مانند قبل از ظهور اختیار باقی است و برای انسان امکان گناه کردن می باشد و این مطلبی است مسلم از نظر ادله عقلی و نقلی.

در کتاب فی ظلال نهج البلاغه ج2 ص357 در ذیل کلام علی علیه السلام که فرمود «ثم لیشحذن فیها قوم ...» می گوید در سایه آموزش و تربیت امام زمان علیه السلام، علما و دانشمندانی بیرون می آیند که به حلا ل و حرام خدا و کتاب و نسبت به پیامبر به خوبی آگاهی دارند. پس در آن زمان هم حلال و حرامی می باشد و چنانچه گفته شد حلال و حرام متفرع بر اختیار است و در روایات دیگر که در این زمینه می توانید به کتاب مناهل الابرار فی تلخیص بحارالانوار حسین درگاهی،مراجعه فرمائید.

بنابراین اینگونه نیست که در آن زمان،کسی نتواند مرتکب گناه و جنایتی شود.

اما اینکه فرموده اید،چطور با این اوصاف امام زمان(عج) به شهادت می رسند؟ در پاسخ باید گفت:

اولاً طبق مطالب فوق،مشخص شد که در آن زمان هم امکان گناه و معصیت برای انسانها وجود دارد و اینگونه نیست که دیگر کسی مرتکب گناه و معصیت نشود.

ثانیاً اینکه شما شهادت آن حضرت را امر مسلم فرض کرده اید،اینگونه نیست،بلکه این موضوع اختلافی است و نمی توان بطور قطعی اظهار نظر کرد،روایات مربوط به این مسأله نیز دو دسته می باشد: بعضی دلالت بر وفات حضرت و برخی دیگر دلالت بر شهادت حضرت ـ علیه السّلام ـ دارد که به برخی از این روایات اشاره می کنم:

روایات دسته اول:

1. از جمله روایاتی که دلالت بر مرگ طبیعی حضرت ـ علیه السّلام ـ دارد، تفسیری است که از امام صادق ـ علیه السّلام ـ در مورد آیه شریفه «ثُمَّ رَدَدْنا لَکُمُ الْکَرَّةَ عَلَیْهِمْ»[1] نقل شده است. حضرت می فرماید: مراد، زنده شدن امام حسین ـ علیه السّلام ـ با اصحاب خود در عصر امام زمان است در حالیکه کلاه خودهای طلائی بر سر دارند و به مردم رجعت امام حسین ـ علیه السّلام ـ و یارانش را اطلاع می دهد تا مؤمنان به شک و تردید نیفتند. این در حالی است که حضرت مهدی ـ علیه السّلام ـ در میان مردم حضور دارد. هنگامی که مردم امام حسین ـ علیه السّلام ـ را به خوبی شناختند و به او ایمان پیدا کردند، مرگ حضرت حجّت ـ علیه السّلام ـ فرا می رسد و امام حسین، غسل و حنوط و کفن و خاکسپاری حضرت را برعهده می گیرد زیرا که امام را جز امام، غسل نمی دهد»[2].

2. در روایتی دیگر نیز امام صادق ـ علیه السّلام ـ در پاسخ به این سؤال که: اولین کسی به دنیا رجعت خواهد کرد چه کسی است؟ می فرماید: اولین رجعت کننده به دنیا، امام حسین است که پس از رجعت او و یارانش در حالیکه هفتاد پیامبر نیز او را همراهی می کنند، حضرت قائم (عج) انگشترش را به امام حسین واگذار می کند و چشم از جهان فرو می بندد امام حسین ـ علیه السّلام ـ نیز تجهیز غسل و کفن و دفن حضرت را برعهده می گیرد»[3].

دسته دوم:

روایاتی است که بطور عام دلالت بر شهادت همة ائمة معصومین ـ علیهم السلام ـ دارد:

1. امام حسن مجتبی ـ علیه السّلام ـ می فرماید: و الله لقد عهد الینا رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ ان هذا الامر علیکم اثنا عشر اماماً من ولد علی و فاطمه، ما منا الامسموم او مقتول»[4] به خدا سوگند رسول خدا این عهد و وعده را به ما داده است که امر امامت را دوازده تن از فرزندان علی ـ علیه السّلام ـ و فاطمه ـ علیها السّلام ـ به دست خواهند گرفت و هیچ کدام از ماها نیست مگر اینکه یا به وسیلة سم و یا با کشتن، شربت شهادت خواهند نوشید.

2-. از امام صادق ـ علیه السّلام ـ و امام رضا ـ علیه السّلام ـ نیز روایت شده است که «مامنا الامسموم او مقتول»[5] هیچ یک از ما نیست مگر اینکه مسموم و یا مقتول می باشد.

3.براساس حدیثی که امام مجتبی ـ علیه السّلام ـ فرمود و تأکیدی که امام صادق ـ علیه السّلام ـ و امام رضا ـ علیه السّلام ـ نموده است امام زمان ـ علیه السّلام ـ نیز به شهادت خواهند رسید. علمای شیعه نیز نوعاً روایات دال بر شهادت را ترجیح داده اند و قائل به شهادت ائمة معصومین ـ علیهم السلام ـ می باشند.[6]

حتی مرحوم علامه مجلسی در بحارالانوار با این عنوان بابی را گشوده است که «انهم ـ علیهم السّلام ـ لا یموتون الا بالشهاده»[7]؛ این بزرگواران نمی میرند مگر با شهادت.


نحوة شهادت حضرت ـ علیه السّلام ـ :

در مورد چگونگی شهادت حضرت، فقط یک روایت در بعضی منابع شیعی نقل شده است که در آن از زنی به نام سعیده که از طایفة بنی تمیم و دارای محاسن و ریش شبیه مردان است، به عنوان قاتل حضرت نام برده شده است که در هنگام عبور حضرت، از بالای بام سنگی را به سوی حضرت پرتاب می کند و حضرت را به شهادت می رساند[8]

ولی این روایت در منابع معتبر شیعی نقل نشده و دلیل قطعی در مورد چگونگی شهادت حضرت، در دست نمی باشد بنابراین می توان گفت: که حتی بنابر روایات دال بر شهادت، کیفیت و نحوة شهادت آن عزیز چندان روشن نمی باشد.

همانگونه که مشاهده می فرمایید روایت مربوط به نحوه شهادت امام زمان(عج) در منابع معتبر شیعی نیامده است.


پی نوشتها:


[1] . سورة مبارکه اسراء، آیة 6.

[2] . بحار الانوار، ج 27، ص 217، موسسه الوفاء ـ بیروت.

[3] . بحار الانوار، ج 27، ص 217.

[4] . همان و اعلام الوری باعلام الهدی، طبرسی، ص 349، دارالمعرفه ـ بیروت لبنان.

[5] . همان و اعلام الوری باعلام الهدی، طبرسی، ص 349، دارالمعرفه ـ بیروت لبنان.

[6] . چشم اندازی به حکومت مهدی، نجم الدین طبسی، ص 214، چاپ اول، 1380، بوستان کتاب ـ قم.

[7] . بحار الانوار، ج 27، ص 213.

[8] . تاریخ ما بعد الظهور، سید محمد صدر، ص 881، مکتبه الامام امیرالمؤمنین ـ علیه السّلام ـ، اصفهان. 

نظرات (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

آخرین نظرات

درباره سايت

ما برآنیم که این ذکر جهانی شود
"اللهم عجل لولیک الفرج"
**************************
Our goal is to become the global listed
God reappearance of imam Mahdi close now
**************************
هدفنا هو أن تصبح عالمیة المدرجة
اللهم عجل لولیک الفرج
**************************
המטרה שלנו היא להפוך לגלובלית מפורט
לורד אימאם המהדי ייסגר עכשיו
**************************
Nuestro objetivo es convertirnos en el listado mundial
Señor Imam Mahdi se cerrará ahora
**************************
我们认为,世界将神提伊玛目马赫迪接近现在再现
**************************
شماره پیامک:
50001333985421
*************************
شماره حساب هیات (بانک ملت):
4320608416
شماره کارت عابر بانک هیئت (بانک انصار ):
6273811074820660
************************
ایمیل هیئت علمدار درگز:
alamdardargaz@mail.com
alamdardargaz@Gmail.com

بایگانی

موضوعات

نويسندگان