در زمان حکومت عدل جهانی امام زمان«علیه السلام» نظر به اینکه بینش و آگاهی انسانها کامل میشود گرایش به کفر و نفاق و انحراف از مسیر حق و عدالت و ایمان کاهش می یابد ولی این منافات، با آزادی و اختیار آنان ندارد و چنانکه محیط فاسد و انحرافی در گرایشهای انحرافی انسانها مؤثر است محیط صالح و شایسته و بالا رفتن سطح شناخت و آگاهی در رشد و هدایت آنان تأثیر به سزائی دارد،ولی با این حال بعد از ظهور حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه، مانند قبل از ظهور اختیار باقی است و برای انسان امکان گناه کردن می باشد و این مطلبی است مسلم از نظر ادله عقلی و نقلی.
در کتاب فی ظلال نهج البلاغه ج2 ص357 در ذیل کلام علی علیه السلام که فرمود «ثم لیشحذن فیها قوم ...» می گوید در سایه آموزش و تربیت امام زمان علیه السلام، علما و دانشمندانی بیرون می آیند که به حلا ل و حرام خدا و کتاب و نسبت به پیامبر به خوبی آگاهی دارند. پس در آن زمان هم حلال و حرامی می باشد و چنانچه گفته شد حلال و حرام متفرع بر اختیار است و در روایات دیگر که در این زمینه می توانید به کتاب مناهل الابرار فی تلخیص بحارالانوار حسین درگاهی،مراجعه فرمائید.
بنابراین اینگونه نیست که در آن زمان،کسی نتواند مرتکب گناه و جنایتی شود.
اما اینکه فرموده اید،چطور با این اوصاف امام زمان(عج) به شهادت می رسند؟ در پاسخ باید گفت:
اولاً طبق مطالب فوق،مشخص شد که در آن زمان هم امکان گناه و معصیت برای انسانها وجود دارد و اینگونه نیست که دیگر کسی مرتکب گناه و معصیت نشود.
ثانیاً اینکه شما شهادت آن حضرت را امر مسلم فرض کرده اید،اینگونه نیست،بلکه این موضوع اختلافی است و نمی توان بطور قطعی اظهار نظر کرد،روایات مربوط به این مسأله نیز دو دسته می باشد: بعضی دلالت بر وفات حضرت و برخی دیگر دلالت بر شهادت حضرت ـ علیه السّلام ـ دارد که به برخی از این روایات اشاره می کنم:
روایات دسته اول:
1. از جمله روایاتی که دلالت بر مرگ طبیعی حضرت ـ علیه السّلام ـ دارد، تفسیری است که از امام صادق ـ علیه السّلام ـ در مورد آیه شریفه «ثُمَّ رَدَدْنا لَکُمُ الْکَرَّةَ عَلَیْهِمْ»[1] نقل شده است. حضرت می فرماید: مراد، زنده شدن امام حسین ـ علیه السّلام ـ با اصحاب خود در عصر امام زمان است در حالیکه کلاه خودهای طلائی بر سر دارند و به مردم رجعت امام حسین ـ علیه السّلام ـ و یارانش را اطلاع می دهد تا مؤمنان به شک و تردید نیفتند. این در حالی است که حضرت مهدی ـ علیه السّلام ـ در میان مردم حضور دارد. هنگامی که مردم امام حسین ـ علیه السّلام ـ را به خوبی شناختند و به او ایمان پیدا کردند، مرگ حضرت حجّت ـ علیه السّلام ـ فرا می رسد و امام حسین، غسل و حنوط و کفن و خاکسپاری حضرت را برعهده می گیرد زیرا که امام را جز امام، غسل نمی دهد»[2].
2. در روایتی دیگر نیز امام صادق ـ علیه السّلام ـ در پاسخ به این سؤال که: اولین کسی به دنیا رجعت خواهد کرد چه کسی است؟ می فرماید: اولین رجعت کننده به دنیا، امام حسین است که پس از رجعت او و یارانش در حالیکه هفتاد پیامبر نیز او را همراهی می کنند، حضرت قائم (عج) انگشترش را به امام حسین واگذار می کند و چشم از جهان فرو می بندد امام حسین ـ علیه السّلام ـ نیز تجهیز غسل و کفن و دفن حضرت را برعهده می گیرد»[3].
دسته دوم:
روایاتی است که بطور عام دلالت بر شهادت همة ائمة معصومین ـ علیهم السلام ـ دارد:
1. امام حسن مجتبی ـ علیه السّلام ـ می فرماید: و الله لقد عهد الینا رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ ان هذا الامر علیکم اثنا عشر اماماً من ولد علی و فاطمه، ما منا الامسموم او مقتول»[4] به خدا سوگند رسول خدا این عهد و وعده را به ما داده است که امر امامت را دوازده تن از فرزندان علی ـ علیه السّلام ـ و فاطمه ـ علیها السّلام ـ به دست خواهند گرفت و هیچ کدام از ماها نیست مگر اینکه یا به وسیلة سم و یا با کشتن، شربت شهادت خواهند نوشید.
2-. از امام صادق ـ علیه السّلام ـ و امام رضا ـ علیه السّلام ـ نیز روایت شده است که «مامنا الامسموم او مقتول»[5] هیچ یک از ما نیست مگر اینکه مسموم و یا مقتول می باشد.
3.براساس حدیثی که امام مجتبی ـ علیه السّلام ـ فرمود و تأکیدی که امام صادق ـ علیه السّلام ـ و امام رضا ـ علیه السّلام ـ نموده است امام زمان ـ علیه السّلام ـ نیز به شهادت خواهند رسید. علمای شیعه نیز نوعاً روایات دال بر شهادت را ترجیح داده اند و قائل به شهادت ائمة معصومین ـ علیهم السلام ـ می باشند.[6]
حتی مرحوم علامه مجلسی در بحارالانوار با این عنوان بابی را گشوده است که «انهم ـ علیهم السّلام ـ لا یموتون الا بالشهاده»[7]؛ این بزرگواران نمی میرند مگر با شهادت.
نحوة شهادت حضرت ـ علیه السّلام ـ :
در مورد چگونگی شهادت حضرت، فقط یک روایت در بعضی منابع شیعی نقل شده است که در آن از زنی به نام سعیده که از طایفة بنی تمیم و دارای محاسن و ریش شبیه مردان است، به عنوان قاتل حضرت نام برده شده است که در هنگام عبور حضرت، از بالای بام سنگی را به سوی حضرت پرتاب می کند و حضرت را به شهادت می رساند[8]
ولی این روایت در منابع معتبر شیعی نقل نشده و دلیل قطعی در مورد چگونگی شهادت حضرت، در دست نمی باشد بنابراین می توان گفت: که حتی بنابر روایات دال بر شهادت، کیفیت و نحوة شهادت آن عزیز چندان روشن نمی باشد.
همانگونه که مشاهده می فرمایید روایت مربوط به نحوه شهادت امام زمان(عج) در منابع معتبر شیعی نیامده است.
پی نوشتها:
[1] . سورة مبارکه اسراء، آیة 6.
[2] . بحار الانوار، ج 27، ص 217، موسسه الوفاء ـ بیروت.
[3] . بحار الانوار، ج 27، ص 217.
[4] . همان و اعلام الوری باعلام الهدی، طبرسی، ص 349، دارالمعرفه ـ بیروت لبنان.
[5] . همان و اعلام الوری باعلام الهدی، طبرسی، ص 349، دارالمعرفه ـ بیروت لبنان.
[6] . چشم اندازی به حکومت مهدی، نجم الدین طبسی، ص 214، چاپ اول، 1380، بوستان کتاب ـ قم.
[7] . بحار الانوار، ج 27، ص 213.
[8] . تاریخ ما بعد الظهور، سید محمد صدر، ص 881، مکتبه الامام امیرالمؤمنین ـ علیه السّلام ـ، اصفهان.